New Call-to-action
Last ned Payr-appen for Android!
Meny
New Call-to-action
Last ned Payr-appen for Android!

Payr og sikkerhet - hvordan vi tar vare på pengene dine

Payr
14. august 2019

Det har vært flere oppslag rundt sikkerhet og svikt i rutinene hos enkelte andre norske betalingsapper den siste tiden. Det er nok til å få selv de mest erfarne fintech-entusiastene av oss til å kaldsvette, og vi skjønner godt om det gjør noen av dere usikre. Penger og personlig økonomi er tross alt noe av det mest sensitive man kan dele, og det krever en stor dose tillit.

I Payr jobber vi hardt for å endre måten personlig økonomi gjøres på i dag, men det betyr ikke at vi lar det gå på bekostning av sikkerheten. Tvert i mot: helt siden Payr så dagens lys har vi designet med sikkerhet i tankene og hatt kontroller på plass.

Fra du logger inn i appen til du har betalt en regning; gjennom hvert skritt har vi strenge sikkerhetsrutiner. Vi forstår at det kan være skummelt å la noen andre enn banken din ta hånd om betalingene dine, og det ansvaret tar vi seriøst.

Fordi gjensidig tillit er en nøkkelfaktor til at en liten aktør som Payr kan eksistere synes vi det er greit å gi deg som bruker appen innsikt i hvordan vi jobber for å sikre deg og pengene dine. Under finner du en oversikt over noe av det vi gjør - og ikke gjør.

 

Autorisert av Finanstilsynet

Payr har konsesjon fra Finanstilsynet som Ordinært Betalingsforetak. Det betyr at vi er underlagt mange av de samme strenge kravene og rutinene som bankene. Blant annet stiller Finanstilsynet krav til at vi skal ha gode rutiner for sikring av midlene dine og at vi overholder hvitvaskingsregelverket.

Derfor har vi en egen avdeling som jobber kontinuerlig for at Payr skal møte alle krav for KYC, AML, PEP og lignende. Ukjente begreper? La oss forklare nærmere hva de kryptiske forkortelsene betyr:

  • KYC (Know Your Customer/ Kjenn din kunde): Vi er rett og slett nødt til å bli kjent med deg som kunde, for å kunne være sikker på at du faktisk er den du sier at du er. Dette er et viktig skritt for å hindre hvitvasking og svindel. En kontroll gjøres for eksempel når du registerer deg med BankID.
  • AML (Anti-Money Laundering): For å hindre at kriminelle aktører hvitvasker penger eller f.eks. at penger går til terrorfinansiering eller  aktører som har finansielle sanksjoner mot seg, sjekker vi alle mistenkelige transaksjoner. Vi sjekker også opp mot autoriserte registre. 
  • PEP (Politisk Eksponerte Personer): En politisk eksponert person er en fysisk person som er i, eller har hatt, et høytstående offentlig verv eller stilling. Fordi disse gjerne er mer utsatte for identitetstyveri og utpressing, er vi pålagt å følge opp disse (men også nær familie) ekstra nøye. Om vi ringer deg for en PEP-talk vet du altså hvorfor.

 

Sikre partnere

Akkurat som du krever kun det beste fra oss, har vi gjort det samme med våre infrastruktur-partnere. Derfor har vi teamet opp med noen av de største og mest seriøse aktørene for å ta vare på din sikkerhet og imøtekomme myndighetenes strenge krav til sikkerhet.

 

Registrering er enkelt og sikkert

Å registrere seg i Payr er enkelt. På bare 2 minutter har du registrert deg og er klar for å bruke appen. Men selv om det er enkelt betyr ikke det at vi slurver med sikkerheten. Vi bruker nemlig BankID og 2-faktor mobilautentisering for å gjøre registreringen så sikker som mulig.

 

Vi krypterer alle persondata

Hos oss blir all kommunikasjon i appen kryptert, dessuten endres krypteringen jevnlig, for å gjøre alle potensielle forsøk på hacking nær sagt umulig. For å dobbeltforsikre oss mot at sensitive data noen gang skal komme på avveie kjører vi også jevnlige systemtester, hvor vi leier inn profesjonelle aktører for å sikkerhetsteste systemene våre.

 

Vi oppbevarer ikke kortdetaljene dine

Når du betaler en regning i Payr legger du inn et debet- eller kredittkort som betalingskilde. Men visste du at Payr ikke lagrer kortdetaljene dine? Om noen mot formodning skulle få tilgang til appen din vil de derfor ikke få tilgang til kortdataene dine.

 

Du kan bare overføre til norske kontonummer

Du som bruker appen kan bare betale regninger til norske kontonummer. Litt kjipt vil noen si, men det er faktisk en god grunn til det. Fordi alle norske kontonummer allerede har blitt sjekket og verifisert av banken, sørger dette for et ekstra lag beskyttelse for pengene dine.

 

Alle betalinger bekreftes med PIN

Hver gang du gjennomfører en betaling må du bekrefte betalingen med din unike personlige PIN eller fingeravtrykk. Sånn beskyttes pengene dine av et ekstra lag med sikkerhet.

Dersom du glemmer PIN-koden din ber vi deg om å bekrefte identiteten din med BankID før du får muligheten til å opprette ny kode.

 

Snakk med ekte mennesker

Selv i 2019 føles det tryggere å snakke med ekte mennesker enn en chatbot. Derfor har vi et Support-team av kjøtt og blod som er her for å hjelpe deg, enten du står fast med problemer eller er usikker på hvordan ting funker. Du får tak i oss på telefon, e-post eller på chat i appen.

 

 

Fordi vi har jobbet knallhardt med sikkerhet har vi siden lansering for 2 år siden ikke hatt ett eneste svindelforsøk. Dette til tross for at vi ukentlig prosesserer circa 30.000 regninger, og har utført betalinger for godt over 1 milliard norske kroner.

Noe du fremdeles er usikker på?

Sjekk ut våre FAQ-sider eller ta kontakt med oss på support@payr.no

Du vil kanskje like

disse artiklene om Om Payr

Bli den første som får vite det siste fra Payr